شرح زیارت جامعه کبیره -فراز "واعلام التقی"(قسمت دوم)
پیامبر اکرم صلیالله الله علیه وآله وسلم فرمودند :(تمام التقوی تعلم ما جهلت وتعمل بما علمت)تمام تقوی این است که یاد بگیری آنچه را که بلد نیستی و بعد عمل کنی به آنچه که یاد گرفتی .
تمام مشکلاتی که ما داریم از بی تقوایی است.
ماانسانها علاوه بر امیال وهواهای نفسانی ،یک دشمن غدار (حیله گر ) داریم که قسم خورده تا مارا گمراه کند (شیطان) این مطلب در سوره اعراف آیه ۱۶-۱۷آمده است :(قال فبعزتک لأغوینهم أجمعین )شیطان گفت : خدایا بعزتت قسم میخورم که همه آنها را (انسانها) را گمراه میکنم .(قال فبما أغویتنی ) شیطان بی ادبی کرد و گفت:چون تو مرا گمراه کردی.(گمراهی را به خدا نسبت داد)
(لعقعدن لهم صراطک المستقیم ) (ائمه صراط مستقیم هستند ،)شیطان میگوید :من میآیم و مینشینم در روی صراط مستقیم و ( ثم لأتینهم من بین ایدیهم ومن خلفهم وعن شمائلهم... ولا تجد اکثر هم شاکرین)وازچپ وراست،جلو ،عقب،همه را گمراه میکنم وخدایا تونمیتوانی همه انسانها را شاکر پیدا کنی .[یعنی اکثر بندگان شاکر نیستند. یعنی گمراه می شوند]
امام صادق علیه السلام میفرمایند : تقوا آن است که خدا تو را در واجبات و اوامر خودش حاضر ببیند و در منهیات ومحرمات خودش غایب ببیند .
ائمه علم (عین ولام مفتوح) تقوی هستند در روایات آمده که حضرت علی علیه السلام میزان عمل است
مراتب تقوی : ۱- تقوای عام ( پرهیز از محرمات ) ۲- تقوا ی خاص( پرهیز از شبهات) ۳- تقوای خاص الخاص،یا تقوای اخص (پرهیز از مباهات).
حضرت امیر المومنین علی علیه السلام میفرمایند: متقین روز ها را روزه می دارند وشب ها را عبادت میکنند .
زیاد خوردن باعث میشود که روح شبیه جسم شود .هرچه انسان کمتر بخورد ،جسم بیشتر شبیه روح میشود .روح ملکوتی است[ هرچه جسم کمتر بخورد،شبیه روح میشود ،ملکوتی میشود ،وهرچه جسم زیادتر بخورد ،ظلمانی میشود ،چون جسم ما ظلمانی است .
انواع تقوا : ۱- تقوای مثبت ۲-تقوای منفی . [تقوای منفی را راهبه ها دارند ،دور از مردم زندگی می کنند تا از گناه دور باشند ولی اشتباه می کنند باید در بین مردم زندگی کنی وگناه نکنی . اینها افراط می کنند ولی کارشان بهتر از بی تقوایی است آنها را جهنم نمیبرند ،به هر حال گناه نمیکنند ولی تقوای مثبت ندارند] [تقوای مثبت این است که انسان در بین مردم تقوا داشته باشد.]
اهمیت تقوا : تقوا آنقدر اهمیت دارد که خداوند در اولین آیه ( إقرأ وربک الا کرم )و آخرین آیه ای که نازل شده است ( واتقوا یوما ترجعون فیه الی الله ثم توفی کل نفس ما کسبت وهم لا یظلمون .آیه ۲۸۱ سوره بقره )محور کرامت را تقوا معرفی کرده است .
مقام شهادت بالاترین درجه است که مکرمین به آن مقام میرسند . چون امیال و هوا های نفسانی را سر میبرد ،همسر و فرزندان و.... در آخرین مرحله ،خود انسان وسط میآید واز آن هم میگذرد ،پس محور کرامت می شود تقوا .
آیه ۱۶سوره تغابن ،میفرماید : (فاتقوا الله ماستطعتم ...) یعنی هرچه میتوانید تقوا داشته باشید.
حضرت امیر همیشه وقتی که بالای منبر میرفتند بحث تقوا را پیش میکشیدند . امام در خطبه ای میفرمایند (اتقوا الله فما خلق إمروإ عبثا فیلهو و...)ای مردم تقوای الهی داشته باشید هیچ کس عبث وبیهوده خلق نشده است.(یعنی ماهرکدام که آفریده شد ه ایم ،برای هدفی آفریده شده ایم ووظیفه ای داریم .وهیچکس رها نشده است (وترک سدی) ما رها نشده ایم تا به کارهای لغو وبیهوده سرگرم شویم .
ما باید استعدادهایمان را پیدا کنیم وببینیم چه کار مثبتی میتوانیم برای خدا وبرای خلق خدا انجام دهیم .
آیت الله جوادی آملی :هر عبادتی را که خداوند برای ما وضع کرده است ،هدفش از آن عبادت ،تقوی بوده است
مثلا درمورد روزه خداوند میفرماید :(یا ایها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام .......لعلکم تتقون )تاشاید شما تقوا پیدا کنید
درمورد قصاص میفرماید : (لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب لعلکم تتقون )
پس عبادت برای رسیدن به تقواست . وتقوا توشه حرکت ما در مسیر سیر الی الله است .
همانطور که برای مسافرتهای دنیایی توشه برمیداریم ،برای سفر آخرت که سفری طولانی وابدی وظلمانی وخطرناک است ،توشه باید بیشتر باشد . اولین مرحله برای کسب تقوا کنترل زبان است.