مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ب.ظ

خلاصه تفسیر سوره سبأ:ایات 37الی46

شرح آیه ۳۷ سوره سبإ :

(وما اموالکم ولا اولادکم بالتی تقربکم عندنا زلفی الا من ءامن وعمل صالحا فأولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا وهم فی الغرفات ءامنون)

خداوند میفرماید : اموال واولاد زیادی که به شما دادیم اینطور نیست که باعث  تقرب ما (خدا) شود .مگر ،(الا من ءامن و عمل صالحا) کسی که ایمان دارد وعمل صالح انجام می دهد .(یعنی کسی که ایمان دارد  ،وقتی که اموال زیاد دارد  در راه خدا انفاق می کند . ودر مورد اولاد هم وقتی که درست تربیت میکند وعلم دین را به او یاد میدهد وصالح می شود وعمل صالح می کند ، اولاد هم این طوری او را به خدا نزدیک می کند . (بچه صالح یعنی عمل صالح)

۰ نظر ۲۸ آبان ۹۷ ، ۲۲:۲۹
سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۲۶ ب.ظ

خلاصه تفسیر سوره سبأ:ایات 35 و36

شرح آیه۳5سوره سبإ  :

(وقالوا نحن أکثر أموالا و اولادا  و ما نحن بمعذبین)

کفار می گفتند: چون خدا به ما اموال واولاد زیادی داده ، مارا دوست دارد وعذاب نخواهد کرد ودر قیامت هم از نعمتهای آنجا ما را بهره مند می کند  وما از عذاب شدگان نخواهیم بود  .

خداوند در این سوره توضیح میدهد که : اگر رزق وروزی زیاد دادم دلیل بر دوست داشتن نیست . در سوره فجر هم آمده که خداوند می فرماید : وقتی به بنده ام زیاد روزی می دهم ،می گوید (انی اکرما)یعنی خدا مرا کرامت داده وبزرگم داشته است  واگر از او بگیرم ،می گوید (ربی اهانا) یعنی خدا به من اهانت  کرده است . که هیچکدام از اینها درست نیست  ونعمت دادن خدا به  بنده اش دلیل بر دوست داشتن خدا نیست.

شرح آیه ۳۶ سوره سبإ :

(قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء ویقدر ولکن أکثر الناس لا یعلمون )

 ای پیامبر در جواب این کافران که می گویند خدا مارا دوست دارد که اموال واولاد زیاد داده است ،بگو: پروردگار من روزی را گشاده می کند برای هر کسی که بخواهد (برای اهل شرک ومعصیت ) واگر بخواهد آنرا تنگ می کند ،ولی اکثر مردم علت آنرا نمی دانند .

وقتی خداوند به کفار مال زیاد می دهد ، این دقیقا از سنت استدراج خداوند است  ( یعنی خداوند او را آرام آرام هل می دهد به سمت کفر وگناه بیشتر ) .


۰ نظر ۲۲ آبان ۹۷ ، ۱۸:۲۶
شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۵:۱۴ ق.ظ

خلاصه تفسیر سوره سبأ:ایات 30الی34

شرح آیه ۳۰ سوره سبإ :

 (قل لکم میعاد یوم لا تستئخرون عنه ساعة ولا تستقدمون ): بگو ای پیامبر : آن روزی که میعاد است  همه در آن روز محشر جمع میشو ند .(قیامت) ساعتی عقب یا جلو نمیشود .

روایت داریم که منظور از قیامت همان ساعت اجل انسان است  وقیامت هر کسی بامرگش شروع میشود

۰ نظر ۱۹ آبان ۹۷ ، ۰۵:۱۴
چهارشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۵۰ ق.ظ

خلاصه تفسیر سوره سبأ:ایات 25الی29

شرح آیه ۲۵ سوره سبإ :

(قل لا تسئلون عما أجرمنا ولا نسئل عما تعملون)

بگو ای پیامبر :پرسیده نمی شوید شما از آنچه که جُرم ماست وما پرسیده نمی شویم از آنچه که شما انجام دادید . یعنی هرکس مسئول اعمال خودش است وعمل هر کسی را به پای خودش می نویسند.

۱ نظر ۱۶ آبان ۹۷ ، ۰۷:۵۰
جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۵۰ ب.ظ

خوض در باطل

یکی دیگر از رذایل اخلاقی صفت خوض در باطل است .(خوض یعنی غرق شدن) خوض در باطل یعنی حکایت کردن فسق وفجور .

 جناب سلمان : بیشتر از همه مردم از حیثیت گناهان ،کسی است که کلام اودر معصیت  خداوند بیشتر باشد . یعنی زبان او بیشتر گناه کند .

۰ نظر ۱۱ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۰
جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۴۸ ب.ظ

خیانت و غدر در مال

از جمله رذایل اخلاقی که تحت رذیله خیانت مال است ،خیانت وغدر  در مال است .یعنی انسان خیانت بکند وضرر بزند به جان ومال وآبرو  وحرمت کسی . مال مردم راپنهانی خوردن ،حبس مال مردم بدون عذر شرعی .

۰ نظر ۱۱ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۸
جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۴۱ ب.ظ

خلاصه تفسیر سوره سبأ:ایات 13الی19

آیه 13: یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِنْ مَحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِیَاتٍ ۚ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْرًا ۚ وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ

بعداز آنکه قوم بنی اسرائیل گنا ه کردند ودچار عذاب طاعون شدند وبسیاری از گناهکاران نابود شدند مردم پیش حضرت داوود رفتند واز او خواستند تااز خدا بخواهد بلا را از آنها بردارد

حضرت داوود به جایی که در آنجا قبلاً حضرت موسی خیمه زده بود رفت وصورتش را زمین گذاشت ودعا کرد ودعایش مستجاب شد  ‌، خدافرمود حالا که عذاب را برداشتم همین جا یک مسجدی بنا کن ( بیت المقدس)

۰ نظر ۱۱ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۱
سه شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۵۴ ق.ظ

مال حرام

مال حرام خوردن رذیله ای است که در اثرحب شدید وعلاقه به دنیا ،انسان دچار آن می شود و سدی بزرگ در راه توفیقات الهی است .آدمی که مال حرام در شکم داشته باشد توفیقات الهی وهدایت از او گرفته میشود .چون نفس ا نسان آلوده می شود ونفس آلوده نمی تواند طهارت پیدا کند.

۰ نظر ۰۱ آبان ۹۷ ، ۰۷:۵۴