فتنه و بصیرت در قرآن و نهج البلاغه
" الم* أحَسِبَ النّاس أن یترکوا أن یقولوا امَنّا و هُم لا یُفتَنون" سوره عنکبوت آیات 1و2
اصل "فتنه" در لغت به معنای:
1- سوزانیدن در آتش 2- امتحان، اختبار 3-گمراهی و گناه 4- عذاب 5- آشوب و اختلاف است.
در قرآن و نهج البلاغه "فتنه" به دو معنا صحبت شده است:
1- به معنای امتحان الهی یا کیفری که خداوند به گنهکاران می دهد.
2- به معنای آشوب و طغیان و ایجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که بوسیله قدرتمندان و آشوبگران بوجود می آید.
*فتنه در معنای اوّل فعل خداوند است و آثار تربیتی دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح خود وادار می کند و باعث نمایان شدن نقص و عیب انسان و در نتیجه رشد یافتن انسان می شود و انسان از کثرات و سبب بینی ها و انانیّت و علایق و وابستگی های دنیا جدا می شود.( مثال: امتحان در اموال و جانها و فرزندان و سختیها، فقر و بیماری و...)
*فتنه در معنای دوّم که همان آشوبگری و بهم ریختن نظم جامعه و ناامنی است در قرآن به عنوان چیزی که بدتر از و شدیدتر از آدمکشی است یاد شده:" الفتنةُ اَشَدُّ مِنَ القتل" (سوره بقره آیه 191 )