مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

۱۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

"و مختلف الملائکه" : و محل رفت و آمد فرشتگان.

"مُختَلَف" اسم مکان "اختلاف" (باب اِفتعال) از ریشۀ "خَلف " به معنای جانشین و خلیفه شدن است و چون "رفت و آمد" لازمۀ تداوم اختلاف و جانشینی است، لذا "مختلَف" به معنای محل رفت و آمد می آید. بنابراین، ترکیب "مختلف الملائکه" به معنای "محل رفت و آمد ملائکه" است.

نکتۀ قابل توجه این است که مُختلَف(محل رفت و آمد) در جایی صدق می کند که رفت و آمد در آن زیاد باشد و به مکانی که گاهی یک نفر به آنجا سری می زند و برمی گردد، مُختلَف گفته نمی شود(مُختلَف معنی رفت و آمد زیاد را می دهد نه رفت و آمد معمولی).

۰ نظر ۲۹ بهمن ۹۵ ، ۱۳:۱۱
يكشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۴۱ ق.ظ

خلاصه درس توحید- قسمت اول

توحید ولایی

توحید دارای چند دسته بندی است که یکی از آنها عبارتست از: 1-توحید الوهی و 2-توحید ولایی(یا توحید ذات یا توحید وجودی).

توحید الوهی  همان توحید ظاهری است( همان است که می دانیم خداوند یکی است ، خداوند را خالق بدانیم ، عبادتش کنیم . و بطور کلی ظاهر شریعت را داشته باشیم.)  و توحید ولایی همان توحید باطنی یا وجودی است که در واقع باطن دین است . به تعبیری می توان توحید الوهی را به پوستۀ گردو و توحید ولایی را به مغز گردو تشبیه کرد. 

مقصد اعلای انسان رسیدن به توحید ذات (لقای خداوند) است. رسیدن به این هدف اصلی و اساسی فقط با ولایت امکان پذیر است. 

۰ نظر ۲۴ بهمن ۹۵ ، ۰۷:۴۱
پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۳۲ ب.ظ

تفسیر سوره کوثر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

"إنّا اَعطَیناکَ الکَوثَر. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَنحَر. إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَبتَر"

به نام خداوند بخشنده و مهربان؛ همانا ما عطا کردیم تو را "کوثر". پس برای پروردگارت، "صلِّ" کن و "نحر" نما. همانا بدخواه و دشمن تو ، خودش ابتر است!

به بیان مفسّرین، پس از مرگ دو پسر پیامبر(ص) به نامهای قاسم و عبدالله، شخصی به نام عاصی بن وائل سهمی، زبان به طعن و کنایه گشود و گفت: نسل  او قطع شد؛ پس او ابتر و بی عقب است! امّا در پاسخش ، سوره کوثر نازل می شود. ظاهر اینست ولی باطن، عمیقتر از این است.

۰ نظر ۲۱ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۳۲
يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹ ب.ظ

غلظت و درشتی در گفتار و کردار

بعضی از انسانها درشت و نیش دار حرف می زنند. هر چه ادب مع الله انسان بیشتر باشد ادب سخن گفتن او بیشتر است. ادب و احترام را باید در برابر همه رعایت کرد. حضرت آیت الله حسن زاده آملی آنقدر ادب را رعایت می کنند که حتّی در مورد دشمنانشان هم رعایت می کنند. یعنی رعایت ادب برایشان ملکه شده است.

۱ نظر ۱۷ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۳۹

در صدد انتقام بودن یعنی کسی که بدی با او کند او نیز در صدد بدی کردن به مثل آنچه او کرده است یا بالاتر، برآید. اگر چه شرعاً حرام باشد، مانند مکافات غیبت به غیبت ، و فحش به فحش، و بهتان به بهتان. "انتقام گرفتن" (چه در حرف زدن ، چه در رفتار)  از رذایل اخلاقی است.

رسول خدا(ص) میفرماید:"اگر مردی تورا سرزنش کند به عیبی که در تو هست، تو سرزنش مکن او را به آنچه در اوست ".

۰ نظر ۱۴ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۴۷
پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ب.ظ

"... و موضع الرسالة"؛ و جایگاه رسالت.

"و موضع الرسالة"؛ و جایگاه رسالت.

"موضع" اسم مکان است از مادۀ "وضع" (مثل مسجد از سجد) به معنای قرار دادن چیزی در محلی خاص است. بنابراین، موضع به معنای "محل قرار دادن" است.

رسالت یعنی چه؟ یعنی شخصی مامور انجام کاری می شود در حالیکه قدرت انجام آن کار را دارد.(یعنی خداوند نشده که پیامبری را برگزیند و آن پیامبر توانش را نداشته باشد و در کار وا بماند ؛اینچنین چیزی نداریم) . خداوند هر کس را مأمور به کاری می کند توان آن کار را او دارد وخداوند بهتر می داند که رسالتش را در کجا قرار دهد که هم توانش را دارد و هم طهارت و ظرفیتش را.

۰ نظر ۱۴ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۱۵
پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰ ب.ظ

تفسیر سوره عنکبوت- آیات 1 تا 15

 تفسیر سوره عنکبوت

‌إبن‌ ابی‌ کعب‌ ‌از‌ سید عالم‌ (ص‌) روایت‌ کرده‌ ‌که‌ ‌هر‌ ‌که‌ سوره عنکبوت‌ قرائت‌ کند حقتعالی‌ ‌او‌ ‌را‌ بعدد ‌هر‌ مؤمنی‌ و منافقی‌ ‌که‌ بوده‌ ‌است‌ و خواهد ‌بود‌ ده‌ حسنه‌ کرامت‌ کند و ابو بصیر ‌از‌ ابو ‌عبد‌ اللّه‌ (ع‌) نقل‌ میکند ‌که‌ ‌آن‌ حضرت‌ مرا ‌گفت‌ ‌که‌ ‌هر‌ ‌که‌ سوره عنکبوت‌ و سوره روم‌ بخواند ‌در‌ شب‌ بیست‌ و سوم‌ ماه‌ رمضان‌ ‌پس‌ بخدا سوگند ‌که‌ ای‌ ابا ‌محمّد‌ ‌که‌ ‌او‌ ‌از‌ اهل‌ جنت‌ ‌باشد.

۰ نظر ۱۴ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۱۰
چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۱۱ ب.ظ

کدام آفریده ات را بیشتر دوست داری؟

حضرت موسی (ع) در یکی از مناجات هایش عرض کرد: پروردگارا ! کدام آفریده ات را بیشتر دوست داری؟  خداوند فرمود: کسی که وقتی محبوبش را از او می گیرم با من آشتی بماند. موسی عرض کرد که از کدام بنده خشمگین می شوی؟ فرمود: کسی که در کارش از من خیر و صلاحش را درخواست میکند ولی وقتی من چیزی را (به صلاحش) مقدّر میکنم از تقدیرم خشمناک می شود.

منبع: مسکن الفواد(آرام بخش دل داغدیدگان)-شهید ثانی رضوان الله علیه

۱ نظر ۱۳ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۱۱
يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ب.ظ

"... یا اهل بیت النبوّة"؛ ای اهل بیت نبوت

"السّلام علیکم یا اهل بیت النبوّة" ؛ سلام بر شما ای اهل بیت نبوّت

"اهل" در لغت به معنای انس همراه با تعلّق خاطر و وابستگی است. بنابراین ،همسر ، فرزند، نوه و .. اهلِ انسان به حساب می آیند. اگر انس همراه با وابستگی نباشد اهل محسوب نمی شود. شدّت و ضعف در اهلیّت، بسته به شدّت و ضعف در انس و وابستگی، دارد. اگر به یک نفر بیشتر انس و وابستگی داشته باشیم او از لحاظ اهلیّت به انسان نزدیکتر است.

در این جا امام هادی(ع) می فرماید: "سلام بر شما اهل بیت نبوت" ، نمی گوید اهل بیت پیامبر(ص)؛ چرا؟

۰ نظر ۱۰ بهمن ۹۵ ، ۲۱:۴۲
شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۵:۱۰ ب.ظ

معالجۀ غضب

اول آنکه اسباب غضب را باید ازبین ببریم ؛ باید بدانیم کسی که عصبانی می شود یک سری رذایل دیگر هم دارد مثل: فخر ، کبر ، عُجب ، غرور ، لجاج و مراء(مراء یعنی ایراد گرفتن از حرف کسی اظهار نقص کردن در حرف دیگری و مسخره کردن دیگران) ، استهزا کردن ، حرص و دشمنی ، حب جاه و مال و دنیا. وقتی این صفات را ازبین ببریم می توانیم غضب را کنترل کنیم.

آدمی که اهل فخر فروشی است جایی که نمی تواند فخر کند و یا برخلاف غرورش است عصبانی می شود. جایی که عجب دارد اگر برخلاف عجبش حرف بزنند عصبانی می شود. آدمهای لجباز آدمهای عصبانی هستند چون می خواهند با همه لج کنند، عصبانی می شوند.

۰ نظر ۰۹ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۱۰