این رحمتی که ائمه معصومین(ع) معدن آن هستند اقسام دارد که 3 نوع است: 1- رحمت عاطفی ، 2- رحمت عقلی ، 3- رحمت ویژه
"معدن" اسم مکان از ریشۀ "عَدن" (بر وزن متن) به معنای استقرار همراه با الفت ، سرور و رضامندی است. از این رو هیچ گونه اکراه و بی میلی در هیچ یک از دو طرف(مستقِرّ ، مستقَرّ) وجود ندارد. چرا به بهشت "جنات عدن" می گویند؟ چون اولاً محل استقرار بهشتیان است و ثانیاً این استقرار از روی میل و رغبت است. پس به هر خزانه ای معدن نمی گوییم ، معدن مستقر شدن چیزی همراه با الفت است.
مثال اول: دنیا را به یک گیاهی تشبیه کرده اند که روی زمین رشد می کند. اول باران می آید و سبز و خرم می شود ، بعد از ساعتی آفتاب در می آیدو بر آن می تابد و آن را خشک می کند و باد هم آن را متفرق می کند و از بین می رود. خداوند در قرآن سه جا این تشبیه را کرده است: 1- آیه 24 سوره یونس ، 2- آیه 45 سوره کهف ، 3- آیه 20 سوره حدید.