مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
يكشنبه, ۲ دی ۱۳۹۷، ۰۲:۳۳ ب.ظ

ادامه خلاصه شرح آیه اول از سوره فاطر

 در آیه اول این سوره درمورد بال فرشتگان ،خداوند متعال  صحبت به میان آورده وفرموده است که آنها بالهای متعددی دارند (یک و دو  و سه و یا  بیشتر )، منظور از بال برای فرشتگان : علم ، قدرت ،درجه ایمانشان ، وعظمت معنویشان  و مقامات و وظایف مختلفی که دارند  می باشد . درجات ملائکه مختلف است وامورات عالم  را به اذن خدا انجام می دهند .

در قران دو آیه  وجود دارد که بیانگر این است که منظور از « جناح » برای ملائکه ، علم و قدرت  ومراتب وکارگزاران این ملایکه می باشد

  ۱ - آیه ۸۸سوره حجر  : (واخفض جناحک للمومنین ) .خداوند به پیامبر میفرماید : بالهای تواضع وفروتنی را برای مومنین بینداز  .  پیامبر که بال نداشت ،منظور این است که ؛ رفتار متواضعانه  ،همراه با رأفت ومحبت داشته باشد.

۲- آیه ۲۴سوره اسراء (واخفض لهما   جناح الذل  من الرحمة)  خداوند به همه انسانها میفرماید  : پایین بیاورید بالهیتان را برای ان دونفر (پدر ومادر). یعنی خاضع وفروتن باشید .

 

حضرت علی علیه السلام در خطبه خود می فرمایند : یک عده از فرشتگان مال عالم زمین هستند  مثلا یک عده از ملائکه درروی کوهها هستند  وابر ها ی باران زا  را حرکت میدهند. و یک عده در روی زمین هستندوکارهای مارا انجام میدهند و....این ملائکه جنسشان لطیف است ونیمه مجرد هستند .

بحث « بال ملائکه » مال عالم مجردات است

مثل ملائکه جبرائیل  و میکائیل  اسرا فیل و ملائکه مقرب ، منظور از بالها در این ملائک کنایه از قدرت ومرتبه آنها نزد خداست  .این ملائک کلا مجرد از ماده هستند ومال عالم جبروت هستند واصلا  جسمانیت وماده ندارند . بالها یشان مراتب وقدرتشان را نشان می دهد .مثلا میگویند حضرت جبرئیل ۶۰۰ تا بال دارد.

یک سری از ملائکه «مهیمن» هستند  ودائما در هیمان هستند یعنی آنچنان  از عظمت خدا در هیجان هستند که اصلا متوجه چیز دیگری در عالم نیستند ، حتی وجود خودشان . این فرشتگان  از «عالین » هستند ومقامات بالایی دارند ومقرب خدا هستند .

۹۷/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی