مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
پنجشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ق.ظ

مراتب قرائت

 خداوند به پیغمبر خود می فرماید: اگر فقط تو بودی، ما قرآن را نازل نمی کردیم. تو کسی هستی که قرآن را از نزد ما تلقی می کنی: " وانک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم" تلقی قرآن در نزد حق سبحانه برای پیغمبر، غار حرا نمی خواهد، صوت و لفظ نمی خواهد. این ماییم که جان پیغمبر را به لب آورده ایم؛ ما چون نمی توانستیم خود را بالا بکشیم، جناب رسول الله مجبور شد که قرآن را پایین بیاورد. این خطاب "انا انزلناه فی لیله القدر" مخصوص امت پیغمبر و برای بالا بردن آن هاست وگرنه پیغمبر که "انا انزلناه" نمی خواهد، او در مرتبه ی "انا رفعناک" است.

  فرمود: ما قرآن را در تو نازل کردیم،برای اینکه مردم در ابتدا باید با گوش بشنوند،با چشم ببینند و با زبان حرف بزنند.ما اینطوری باید آن ها را بالا بکشیم.

بنا براین اقرا در مرتبه ی اول،همان خواندن ظاهری است؛ در مرتبه ی دوم،خواندن مثالی؛ در مرتبه ی سوم،خواندن عقلی؛ و در مرتبه ی چهارم، خواندن شهودی است. همه ی این مراتب را خواندن می گویند.

منبع: شرح دروس معرفت نفس /علامه  حسن حسن زاده آملی حفظه الله تعالی/ شارح: استاد صمدی آملی

کانال شاخه طوبی

۹۵/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی