مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۵ ب.ظ

گزیده تفسیر آیات 19 و 20 سوره بقره

آیه 19 - او کصیب من السماء فیه ظلمت ورعد و برق یجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محیط باکفرین

آیه 20- یکاد البرق یخطف ابصرهم کلما اضاء لهم مشوافیه واذا اظلم علیهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على کل شى ء قدیر

دو آیه قبلى زندگى بى فروغ منافقان را مثال زده بدین معنی که زندگی آنها با بینش غلط است، و این دو آیه مثل دیگرى را درباره زندگى پرهراس آنان بیان مى کند که گرایش و رفتار غلط دارند. بعبارت دیگر منافقان نه درست می فهمند و نه درست عمل می کنند. اولیای الهی برعکس هستند با نور الهی هم درست اندیشه می کنند و هم درست عمل می کنند.

منافقان درمانده، مانند مسافران راه گم کرده اى هستند که گرفتار بارانى شدید، همراه با ابرهایى غلیظ و تیره و رعد و برقى هراس انگیز و مرگبار شده اند.

آنان انگشتان در گوشها فرو برده اند تا خروش رعد آنان را به کام مرگ نکشاند. برق شدید آسمانها نیز نزدیک است چشمانشان را برباید. با جهش ‍ هر برق، چند قدم به پیش مى روند و چون فروغ آن باز ایستاد و در تاریکى غرقشان ساخت، متحیرانه بر جاى خود مى ایستند.

منافقان با استفاده از ایمان صورى خود و در پناه آرامش جامعه اسلامى چند قدمى به پیش مى روند، ولى هنگامى که راز درونشان آشکار شد، بر جاى خود مى ایستند و توان هر کارى را از دست مى دهند. اگر خدا مى خواست، از همان آغاز نورشان را مى گرفت ولى چند روزى براى امتحان به آنها مهلت داد تا معلوم گردد که در درون چه داشته اند. پایان بخش هر یک از دو آیه، هشدارى است به منافقان ؛ در پایان آیه اول سخن از احاطه قهرى خدا بر آنان است و در پایان آیه دوم قدرت بیکران حق بر عملى ساختن وعیدهایش مطرح شده است.


۹۵/۰۵/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی