مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۶ ق.ظ

باطن سختی ها و فشارها برای مومنین خیر است

در آیه 140 سوره آل عمران خداوند یکی از سنتهایش را به ما گوشزد می کند که مشکلات و سختی ها و فشار در بین مردم می چرخد یعنی اینطور نیست که یکی همیشه در سختی باشد و یکی در راحتی باشد یا همیشه یکی پیروز شود این سختی و فشار در بین مردم می چرخد.

بعد از جنگ احد  از آن جا که در این جنگ مسلمانان شکست خورده بودند و خیلی هم خسارت دیده بودند ، خیلی ناراحت بودند و روحیه شان را از دست داده بودند و خیلی غصّه دار بودند .  آیه 139 سوره آل عمران در این باره نازل شده که اگر مؤمن هستید هیچ وقت نه سست بشوید و نه غمگین چون شما همیشه برترید. مثل شرایط الان که گرانی و تحریم و فشار هست ، اگر مؤمن باشیم نباید سست شویم و نباید غمگین شویم چون در هر صورت ما پیروز هستیم. خداوند این را به مسلمانان آن زمان فرمود و در آیه 140 سوره آل عمران نیز خداوند می فرماید: 

"إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ" اگر به شما آسیبى رسیده آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها[ى شکست و پیروزى] را میان مردم به نوبت مى‏ گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعا] ایمان آورده‏ اند معلوم بدارد و از میان شما گواهانى (شهیدانی)بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمى دارد.

پس این طور نیست که فقط مؤمنین در سختی و فشار باشند، دشمنان مؤمنین هم همین جراحات و سختی ها را می کشند . اینطور نیست که همیشه یک عده پیروز باشند و یک عده در سختی و فشار باشند. روزهای سختی و فشار و روزهای پیروزی در بین مردم می چرخند. چرا سنّت خداوند اینگونه است؟ برای اینکه در این شکست ها و پیروزی ها ، مؤمنین ایمانشان را ظهور می دهند و باعث می شود خداوند به آنها اجر و ثواب بدهد. خداوند تا امتحان نکند نه به کسی پاداش می دهد و نه کسی را مجازات می کند. در این سختی ها و فشارها ست که شهیدان به سمت خدا عروج می کنند.

مثل اتفاقی که اخیراً در اهواز افتاد(تروریستها مردم را به گلوله بستند). ظاهرش سختی و فشار بود ولی یک عده از سربازان با دفاع از مردم، ایمان و شجاعتشان را بروز دادند و یک عده را خداوند بعنوان شهید انتخاب کرد.  گذشته از اینکه این سنّت خداوند باعث می شود یک عده امتحان  شوند و ایمانشان را ظهور دهند  و یک عده شهید شوند و عروج کنند ، یک علّت دیگری هم دارد که در آیه 141 سوره آل عمران بیان شده است : تا خداوند افراد با ایمان را از کدورت ها و ناخالصی ها ، از چیزهایی که خلوص ایمانشان را از بین می برد، خالص کند و کافرین را هم نابود کند. یک عده انسانهایی که ایمان دارند(همه که معصوم نیستند) گناه دارند، این شکست ها و فشارها ، کفّارۀ گناهانشان می شود و باعث می شود که ایمانشان خالص گردد همچنین در آیه 142 سوره آل عمران  خداوند می فرماید آیا چنین پنداشتید که با ادعای ایمان یک عده وارد بهشت خواهند شد؟ در حالی که خداوند مجاهدانی از شما و صابران را مشخص نکرده باشد؟ پس در این سختی ها و فشار و جنگ و گرانی و بمب گذاری و ترور خداوند می فرماید ما اینها را بین شما می چرخانیم ، یک روز شما پیروز می شوید و یک روز کفّار پیروز می شوند برای آنکه آنهایی که ایمان دارند و آنهایی که ایمان قلابی دارند از هم جدا شوند. در مرحله دوم ایمان مومنین خالص شود، گناهانشان پاک شود و این سختی ها کفّاره گناهانشان باشد. در نتیجه ناخالصی ها میرود و ایمانشان خالص می شود. در آیه 142 هم می فرماید آیا فکر کردید همین جوری داخل بهشت می شوید؟ در حالی که خداوند مجاهدین و صابرین شما را مشخص نکرده باشد؟ یعنی اینکه امکان ندارد که انسان صبر نکند و وارد بهشت شود، انسان مجاهده نکند و وارد بهشت شود. تمام سختی ها و فشارها در باطن برای مومنین خیر است. چرا؟

1-   مؤمنین با سختی ها و فشارها امتحان می شوند و ایمانشان را بروز می دهند.

2-   کفّارۀ گناهانشان می شود

3-   ایمانشان خالص می شود

4-   مجاهدین و صابرین از بین مردم جدا می شوند

و یک عده را خداوند به عنوان شهید انتخاب می کند و به سمت خودش می کِشد.

۹۷/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی