مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۶ ق.ظ

حکم احتکار درقرآن و برخی احادیث

این روزها بحث گرانی طلا و ارز و احتکار اقلام مختلف مورد نیاز مردم مطرح می باشد. یک عده از سر دشمنی این کار را می کنند ولی یک عده از سر نادانی دست به این کار میزنند و نمی دانند حکم احتکار در قرآن چیست؟ و یا پیامبر و ائمه(ع) در مورد احتکار چه نظری داشتند؟

در آیه 34 سوره توبه خداوند می فرماید"وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ"  کسانی که جمع می کنند طلا و نقره را (مثل کسانی که سکّه خریدند تا گران شود و بفروشند) و در راه خدا انفاق نمی کنند به آنان بشارت بده که عذابی دردناک در انتظارشان است.(در شرایطی که مردم در فشارند حتّی اگر یک سکه بخرید تا گران شود که بفروشید ، گناه است)

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است "من جمع طعاماً یتربص به الغلاء اربعین یوما فقد برء من الله و برء الله منه " هر کس جمع کند غذا و قوت مردم را به قصد اینکه گران شود و چهل روز احتکار کند و بعد از چهل روز بفروشد قطعاً از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از او بیزاری می جوید.

پیامبر اکرم در حدیث دیگری می فرماید"المحتکر ملعون" محتکر مورد لعن خداوند است. در شرایط خوب جامعه خرید اضافی مثلاً سه چهار کیسه برنج مشکلی ندارد ولی در شرایط کنونی که مردم نگرانند اگر هر کس یک کیسه اضافی هم بخرد که کم نیاورد مسلما قحطی می شود.

همچنین در روایت پیامبر اکرم(ص) می فرماید:"لا یحتکر الطعام الّا الخاطی" طعام(مردم) را جز فرد خطاکار احتکار نمی کند. مؤمن این کار را نمی کند. مؤمن واقعی در شرایط سخت اقتصادی جامعه هر چه در انبار داشته باشد وارد بازار می کند تا مردم نیازهایشان برطرف شود. دلمان باید برای همدیگر بسوزد. اگر ما در خانه چند کیسه برنج داشته باشیم و کسی نیاز داشته باشد و ندهیم ، مسئول هستیم و باید در قیامت جواب بدهیم. حدیث داریم اگر کسی از حلال مالش را کسب کند و از حلال خرج بکند ، خداوند در روز قیامت می فرماید او را نگه دارید آیا به کسانی که نیاز داشته اند کمک کرده است؟ اگر نه ببرید به جهنم، اگر با آن مال به مردم فخر فروخته به جهنم ببریدش . اگر نه فخر فروخته باشد و نه از کمک کردن به دیگران کوتاهی نکرده باشد، فقرا و مساکین و ایتام شهرش را می آورند تا آنها شهادت بدهند که این شخص آنها را گرسنه نگذاشته است در آخر خداوند می فرماید حالا شکرش را بکن و به بهشت برو.


۹۷/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی