مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۵۰ ب.ظ

خوض در باطل

یکی دیگر از رذایل اخلاقی صفت خوض در باطل است .(خوض یعنی غرق شدن) خوض در باطل یعنی حکایت کردن فسق وفجور .

 جناب سلمان : بیشتر از همه مردم از حیثیت گناهان ،کسی است که کلام اودر معصیت  خداوند بیشتر باشد . یعنی زبان او بیشتر گناه کند .

یکی دیگر از رذایل اخلاقی سخن بیفایده گفتن است ( تکلم بما لا یعنی ) یعنی سخنی را به زبان بیاوریم که نه خیر دنیا درآن است ونه خیر آخرت ،وفقط باعث تضعیع وقت میشود  .عمر انسان سرمایه ای است که عین یخ می ماند وزود آب میشود  ،هرچه جلوتر می رویم به مرگ نزدیکتر می شویم این عمر گرانمایه را با حرفهای بیهوده  وشوخی های بیجا ،هرچند گناه  هم نباشند هدر ندهیم .

ازرذایل اخلاقی دیگر ،حرف زدن زیاد است که باعث کدورت قلب شده ودل انسان زنگ می زند وانوار الهی به آن وارد نمی شود .

 سوال از موضوع بیفایده  نیز از رذایل اخلاقی است  .سوال کردن از چیزهایی که انسان از اظهار آن شرم دارد ،همه اینها گناه دارد وباعث آزار طرف مقابل می شود

زیاد حرف زدن از قوه ی شهویه ومتابعت کردن از هواهای نفسانی است  ومعالجه ی آن تمرین سکوت ویاد مرگ وحساب وکتاب بودن است. پس خاموشی وترک سخنان لغو وبیهوده را سرمشق خودمان بکنیم .

امام علی علیه السلام : خوشا به حال کسی که زیادی زبانش را نگهدارد وزیادی مالش را به مصرف برساند وانفاق کند

از لقمان پرسیدند : دانایی تو در چه چیز است ؟جواب داد سوال نمیکنم از چیزی که کفایت شده ام از آن  وبر خود نمی بندم چیز بیفایده ای را .

کسانی که زیاد با موبایل سروکار دارند و دائما دستشان است  ،اگر گناه هم نکنند، در برزخ عین سنگ به آنها می چسبد وسنگینی می کند.چون جماد است وروز محشر وبال می شود وسنگینی می کند .هرچندکه باموبایل گناه نکنندچون باعث وابستگی می شود  چون روایت داریم انسان به هر چیزی وابستگی داشته باشد باآن محشور می شود هرچند آن چیز جماد باشد .


 منبع: معراج السعادة - مرحوم ملا احمد نراقی


۹۷/۰۸/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی