مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۵۴ ق.ظ

توحیدخالصانه یا توحید کاذبانه

نبی مکرّم اسلام (ص) دربارۀ کلمۀ "لااله الّا الله" که حقیقت توحید است ، می فرمایند:

"انَّ لا اله الّا الله کلمةٌ عظیمةٌ کریمةٌ عَلَی اللهِ عَزَّوجلّ؛ مَن قالَها مُخلصاً استَوجَبَ الجنَّةَ و مَن قالَها کاذباً، عُصِمَت مالُهُ و دَمُهُ وکان مصیرُهُ إلَی النّارِ"

 همانا "لااله الّا الله" کلمه ای بزرگ و گرامی بر خدای عزّوجلّ است؛ هر که آن را از روی اخلاص بگوید، بهشت بر او واجب می شود و هر که آن را از روی دروغ بگوید، مال و خونش حفظ شود ، اما بازگشتش به سوی آتش دوزخ خواهد بود!

حضرت(ص) در این فرمایش ، به دو نوع ارتباط با توحید، اشاره می فرمایند: کسی که با اخلاص ،" لااله الّا الله"  بگوید  و کسی که کاذبانه "لااله الّا الله"  بگوید ، یعنی به حقیقت آن اعتقاد نداشته باشد.

خالصانه لااله الّا الله  گفتن یعنی چه؟ معنای اخلاص چیست؟ آیا فقط اینست که نیتمان در ذهن، "قربةً إِلَی الله" باشد؟ خیر ؛ انسان برای مخلص شدن ، باید در مسیر عبادت و ابتلا حرکت کند، تا واقعاً ناخالصی های وجودش(اوهام ،تعلقات ، رذایل وگناهان و ...) را از دست بدهد. چنان که طلا برای خالص شدن از ناخالصی هایی که در درونش هست ، باید در کوره برود و ذوب شود تا آنچه عیارش را مخفی و کم ارزش کرده ، جدا شود؛ و وقتی در کوره می سوزد ، تازه معلوم می شود که درونش چه خبر بوده است.

این یعنی مخلَص . امّا ذکر و نمازی که مارا ذوب نکند ، کجایش خالصانه است؟ نه اوهام و تعلقاتمان را ذوب می کند ، نه رذایل و گناهانمان را ونه هیچ چیز دیگرمان را؛ بلکه چه بسا زمین و آسمان و همه را ذوب می کند تا نفس،شهوت و شأن و شئون ما بماند.!

خالصانه گفتنِ کلمه توحید، یعنی بنده با توحید ، ذوب شود ودر نتیجه خودش عین توحید گردد. برای همین، حضرات معصومین(ع) که در توحید ذوب شده اند ، عین التوحیدند و هرگز نمی توان توحید آنان را حتی با بهترین و مومن ترین انسانها مقایسه کرد ؛ چرا که آنان عین توحیدند و اینان نهایتاً موحد. از ما نخواسته اند که عین التوحید شویم. امّا لااقل باید موحد شویم؛ و این مستلزم اخلاص است. باید در رتبه خودمان ذوب شویم.

منبع: توحید ولایی-استاد فاطمه میرزایی



مطالب مرتبط

حقیقت اسلام



۹۵/۱۰/۱۶

نظرات  (۱)

همه چیز در گرو توحید قلبی است. حتی این اذکار هم برای ایجاد توحید قلبی در دراز مدت است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی