مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ

"السلام علیکم"؛ سلام و درود برشما...

"سلام"  از "سَلِمَ" ضدّ خصومت و به معنای شدّت موافقتی است که هیچ گونه خلاف و نزاعی در بین نباشد. انقیاد ، صلح، رضا و امثال آناز لوازم این معناست.

سلا م به معنای سلامت است و "السلام علیکم" یعنی سلامت از جانب خدا بر شما[مخاطبان] باد.

آسان ترین ابزار تکریم

مبادلۀ سلام هنگام مقابل شدن با دیگران ، ساده ترین ، آسان ترین و ارزشمندترین وسیله برای ابراز ارادت ، تکریم و تعظیم مخاطب و تحکیم پیوندهای اجتماعی است.

سلام ، نوعی تحیّت و درود است. اصل "تحیّت"  به معنای طلب حیات برای مخاطب است ، خواه حیات ظاهری باشد یا حیات باطنی ، مادی باشد یا معنوی.

در قرآن کریم آمده است: " تحیّتهم فیها سلام"(سوره یونس آیه 10) : تحیت بهشتیان سلام است. طبق ایت آیه ، تحیت انواعی دارد که سلام ، بهترین آنهاست. از این رو بهشتیان آن را انتخاب می کنند.

به این ترتیب ، سلام کننده به کمک سلام ، حیات همراه با سلامت ، یعنی کمال حیات نازل شده از جانب خداوند را برای مخاطب ، طلب می کند و در واقع ، معنای آن "سلام الله علیک" است؛ چون سلام از اسمای حسنای خداست: " هو الملک القدّوس السلام" و مبدا هر گونه سلام و سلامتی اوست:

 "اللّهمّ انت السلام و لک السلام  وإلیک یعود السلام " خدایا! سلام تویی و سلامتی از تو نشأت می گیرد و از آنِ توست و به سوی تو نیز باز می گردد.

از آنجا که خدای متعال سلام است ، سلام و جوابی که میان دو نفر رد و بدل می شود (سلام علیک ،علیک السلام) عبارت دیگری از "هو الاوّل والاخر" است.

تذکر 1:در معنای فقرات این دعای بلند مرتبه می توان گفت:

الف)خداوند سلام است ، یعنی تمام کمال های آن ذات اقدس از آسیب عیب و گزند نقص سالم است .

ب)خداوند مبدا فاعلی تمام آثار سودمند و با برکت است پس مبدأ آغازین اسلام نیز خداست.

ج) خداوند مالک تمام اسما و افعال و آثار و بالاخره مَلِک همۀ اشیاست و سلام نیز یکی از ممالیک اوست.بنابر این ، سلام در اختیار خداست.

د) خداوند ، انجام همة اشیا و پایان تمام امور و مقصد و نهایت همۀ سائران صائر و تمام سالکانِ متحوّل است بنابراین ، مرجع پایانی سلام نیز خداست. به بیان دیگر : چون سلام از کلمات طیب است و هر کلام طیّبی به سوی خداوند صعود می کند: "إلیه یصعد الکلم الطیّب" (سوره فاطر آیه 10) و صعود همان قوس رجوع و عود به طرف خداست ، لذا بازگشت هر سلام به سوی خداست.

تذکر 2: برخی سرّ تسمیۀ خدای سبحان به "سلام" را چنین دانسته اند:

هر موجودی هر چه دارد به تسلیم الهی است و او چنین نعمتی را همراه با سلامت در اختیار آن موجود گذاشته و تسلیم او گردانیده است. لذا خداوند خود را به طور مبالغه در این وصف ، سلام (به معنای مسلِّم و سلام دهنده) نامیده است.



 منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی


مطالب مرتبط

زیارت با معرفت

روایتی از حضرت علی(ع) در مورد معرفت حق امام

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

تولّی و تبرّی معیار دینداری

زیارت جامعه و غلوّ

سلام ، تحیتی الهی


۹۵/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی