مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ب.ظ

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

این که ما را به خواندن دعای جوشن کبیر و اِحصای اسمای الهی ترغیب و تشویق کرده اند ، مقصود تلفظ محض و شمارش صِرف نیست، بلکه غرض اینست که آدمی با شمارش این اسما و صفات و آشنایی با مضمون و معنای آنها ، خود را بسازد و به آنها متخلق گردد. در واقع دعای جوشن کبیر و مانند آن ، دعوت نامة حق تعالی (برای متخلّق شدن به اسماء الهی) است.

راه رسیدن به کمالات را نیز رهیدن از غضب و شهوت و رسیدن به عقل معرفی کرده است؛ زیرا این رهیدن- که در تبعیّت از حبیب خدا(ص) تجلی پیدا می کند- انسان را به منبع حیات و هستی ، یعنی حق تعالی ، که منشأ همه کمالات است ، نزدیک کرده و محبوب او می گرداند: " قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله" هرچه آدمی به منبع کمال نزدیکتر گردد ، کمالات او بیشتر می شود. نزدیک شدن به خدای علیم ، قدیر ، کریم ، حکیم و ... انسان را عالم ، قادر ، کریم ، حکیم و ... می کند. اگر آدمی چشم و گوش خود را به خدا بسپارد ، مظهر " سمیع " و "بصیر" می شود ، اگر علم خود را در راه رضای او بکار گیرد ، مظهر " علیم " می گردد ، اگر ارادتی به محضر باری تعالی ببرد ، مظهر "مرید" می شود و اگر... .

هر یک از عبادات ، رمز و رازی دارد که توجه به آن رمز و راز ، موجب موفقیت بیشتر انسان در خودسازی و تکامل می گردد. قربانی در منا و غیر آن ، سمبل ذبح تمایلات شیطانی و خواهش های نفسانی است.

کمالاتی که در زیارتنامه ها ذکر شده باید خوب به آنها معرفت پیدا کنیم و بعد در خودمان پیاده کنیم یعنی باید خودمان را با ائمه مطابقت دهیم.

بنابراین ، زیارت نامه نشانی  بزرگراه کمال است که انسان به کجا می تواند برسد و راه رسیدن به آن بزرگراه چیست.


منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی



مطالب مرتبط

زیارت با معرفت

روایتی از حضرت علی(ع) در مورد معرفت حق امام

تولّی و تبرّی معیار دینداری

زیارت جامعه و غلوّ

السلام علیکم؛ سلام و درود بر شما ...

سلام ، تحیتی الهی



۹۵/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی