مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

حضرت علی (ع) در خطبه ای حقوق متقابل مردم و حکومت را این گونه برشمرد:

"ایها الناس! انّ لی علیکم حقاً و لکم علیَّ حقٌّ"؛ ای مردم! مرا بر گردن شما حقوقی است و شما نیز بر گردن من حقوقی دارید.

"فأما حقکم علیَّ فالنصیحه لکم و توفیر فیئکم علیکم و تعلیمکم کیلا تجهلوا و تأدیبکم کیما تعلموا"؛ حقی که شما برمن دارید این که: 1- شما را نصیحت کنم. 2- فی ء]  و بیت المال[ شما را جمع آوری کنم و برای شما خرج کنم] استفاده ی شخصی از آن نکنم[. 3- شما را آموزش و تعلیم دهم تا جاهل نمانید. 4- شما را تربیت کنم تا آگاه و عالم گردید.

"و أما حقّی علیکم فالوفاء بالبیعة و النصیحة فی المشهد و المغیب و الاجابة حین أدعوکم و الطاعة حین آمُرُکمحقّی که من بر شما دارم این است که : 1- به بیعتی که با من بستید وفادار باشید. 2- در نهان و آشکارا ناصح من باشید. 3- هنگامی که شما را فراخواندم، اجابت کنید. 4- وقتی شما را به کاری دستور دادم، فرمان ببرید.

اکنون سوال این است: نصیحت مردم به وسیله ی علی(ع)- که از حقوق مردم است- فرض صحیح دارد و اشکالی هم پیش نمی آید ، لیکن نصیحت علی(ع) که معصوم ، افضل و اعلم از دیگران است ، خطا ، نسیان و سهو در او راه ندارد، انسان کامل و منصوب به نصب خاص پروردگار عالم است ، چه معنا دارد؟ آیا واقعاً انسانهای عادی می توانند نصیحت گر معصوم باشند؟

جواب: این اشکال از بی دقتی در معنای نصیحت و به اصطلاح خلط مصداق با مفهوم ، ناشی شده است. از این رو ناچار از ریشه یابی این واژه هستیم. واژه ی نصیحت از ریشه ی" نصح" مقابل "غِشّ" است. غِشّ ، به هر گونه ناخالصی اطلاق می شود. شیر مغشوش ، آن است که با آب ممزوج شده باشد. غِشّ در معامله آن است که فروشنده ، جنس معیب را با جنس سالم مخلوط کند و همه را به جای جنس سالم و خالص بفروشد یا این که خریدار پول قلابی و جعلی را با پول واقعی به هم آمیزد و به جای پول واقعی تحویل فروشندة کالا دهد.

بدین ترتیب واژة  "نصح" به معنای خلوص و پاکی از  هر گونه ناخالصی می آید. بنابراین ، نُصح به معنای یک رنگی ، خلوص ، پاکی و صاف بودن می آید اما غِشّ به معنای دورنگی یا چند رنگی ، ناخالصی و ناصافی است. لذا هر چیزی که به سمت خلوص و صافی می رود ، به نُصح نزدیک می شود و آن گاه که ناخالصی آن بیشتر می شود ، مغشوش تر می گردد.

یکی از نکات مورد توصیه روایات ، نُصح مستشیر است. یعنی انسان ، ناصح کسی باشد که با وی مشورت می کند: " منِ استَشارَهُ أَخوهُ المُؤمِنُ فَلَم یَمحَضهُ النَّصیحَةَ سَلَبَهُ اللّه لُبَّهُ"؛کسی که برادر مومنش با او مشورت کند و او خالصانه نصیحتش نکند خداوند عقلش را از او می گیرد(بحا ر، ج 2، ص 104)

امام مجتبی(ع) ضمن ستایش یکی از اصحاب خود فرمود: مشورت نمی کرد جز با کسی که امید به نصیحت او داشت؛ " ولا یستشیر الّا من یرجو عنده النصیحة".

پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هرکس ، پنج چیز را برای من ضمانت کند[ملتزم به عمل کردن آنها شود] من بهشت را برای او ضمانت میکنم . گفتند: یا رسول الله! آن پنج چیز چیست؟ فرمود: نصیحت خدای عزوجل ، نصیحت رسول او ، نصیحت کتاب او ، نصیحت دین خدا و نصیحت جامعة اسلامی؛ مَن یَضمَنْ لی خَمْسا أضمَنْ لَهُ الجنّةَ . قیلَ: و ما هی یا رسولَ اللّه ِ ؟ قالَ : النَّصیحةُ للّه ِ عزّ و جلّ، و النَّصیحةُ لرسولِهِ ، و النَّصیحةُ لکِتابِ اللّه ِ ، و النَّصیحةُ لدِینِ اللّه ِ ، و النَّصیحةُ لجَماعةِ المُسلمینَ .

ابن اثیر ، لغت شناس بزرگ عرب می گوید: نصیحت ، به معنای خیرخواهی برای دیگران است و هیچ کلمه ای ، غیر از نصیحت به تنهایی نمی تواند این معنا( خیرخواهی برای منصوح) را برساند ، بلکه باید از چندین کلمه استفاده کرد. آن گاه می گوید:

معنای نصیحت خدا ، اعتقاد صحیح به وحدانیت و خلوص نیت داشتن و عبادت اوست. نصیحت کتاب خدا به معنای تصدیق آن و عمل کردن به آنچه که در آن آمده ، می باشد. نصیحت رسول خدا ، همان تصدیق به نبوت و رسالت او  و پیروی از اوامر و نواهی اوست. نصیحت ائمه و پیشوایان ، اطاعت و مدارا کردن با آنان است . نصیحت مسلمانان به معنای ارشاد و راهنمایی آنها به مصالحشان است.

بنابراین ، معنای نصیحت در کلام امیرالمومنین(ع) که فرمود : "و أما حقّی علیکم ... و النصیحة فی المشهد و المغیب " به معنای خیر خواهی و اطاعت است و منافاتی با مقام عصمت ندارد. چنان که در قسمت اول نیز که فرمود: "فأما حقکم علیَّ فالنصیحه لکم " نیز به معنای خیرخواهی است ، لیکن این خیرخواهی گاهی در پند و اندرز جلوه می کند و گاهی در اشکال و صور دیگر.


منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی



مطالب مرتبط

زیارت با معرفت

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

تولّی و تبرّی معیار دینداری

زیارت جامعه و غلوّ

السلام علیکم؛ سلام و درود بر شما ...

سلام ، تحیتی الهی



۹۵/۱۰/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی