مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۳۸ ق.ظ

زیارت جامعه و غلوّ

عده ای فکر می کنند زیارت جامعه کبیره غلوّ است. غلوّ در مورد ائمه معصومین(ع) از جایی شروع می شود که آنها را در مقام تعریف و تمجید از حد بندگی و عبودیت خارج کنیم اما در درجه بندگی ، هر چقدر کمالات را به آنها نسبت دهیم هرگز غلوّ نیست.

امام صادق(ع) بعد از برحذر داشتن کامل تمّار از غلوّ فرمود: شاید بتوانیم بگوییم : آنچه از علم ما که به شما می رسد چیزی جز الف غیر معطوفه نیست؛" ما خرج الیکم من علمنا الّا ألفاً غیر معطوفة". علامه مجلسی (ره) می گوید: "غیر معطوفه" یعنی نصف حرف؛ زیرا در خط کوفی حرف الف ، این گونه نوشته می شد(L) که نصف آن مستقیم و نصف آن معطوف بود و الف غیر معطوفه ، یعنی الفی که فقط نصف مستقیم آن نوشته شده است. بنابراین ، از بیست و هشت حرف زبان عربی ، حتی به اندازه یک حرف آن هم بیان نشده است.

سرّش آن است که آن انسانهای کامل و خلفای الهی ، آینۀ تمام نمای جمال و جلال الهی و آیه های بزرگ او هستند و خدا را نشانه ای برتر ازآنان نیست؛ علی(ع) فرمود"مالله آیةُ اکبر منّی " و در زیارت آن حضرت می گوییم :"السلام علیک یا آیة الله العظمی" و همانگونه که اوصاف کمال الهی پایان ناپذیر است ، اوصاف کمال آینه داران آن جمیل مطلق نیز پایان ندارد.

حضرت علی(ع) می فرماید: در فضل و برتری ماهر چه میخواهید بگویید، لیکن بدانید که نه تنها به حقیقت فضایلی که خدا برای ما قرارداده است نمی رسید ، بلکه به اندکی از آن نیز نمی رسید؛ زیرا ما آیات و دلایل خدا، حجّت ، خلیفه و جانشین ، امین ، وجه ،چشم و زبان او هستیم ... ؛ "لا تسمونا أربابا قولوا فی فضلنا ما شئتم فإنکم لن تبلغوا من فضلنا کنه ما جعله الله لنا، ولا معشار العشر. لانا آیات الله ودلائله، وحجج الله وخلفاؤه وامناؤه وأئمته، ووجه الله وعین الله ولسان الله ..."



منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی



مطالب مرتبط


زیارت با معرفت

روایتی از حضرت علی(ع) در مورد معرفت حق امام

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

تولّی و تبرّی معیار دینداری

السلام علیکم؛ سلام و درود بر شما ...

سلام ، تحیتی الهی

۹۵/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی