مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۵۳ ب.ظ

تولّی و تبرّی، معیار دینداری

یکی از بارزترین و برجسته ترین مشخصه های ایمان تولّی و تبرّی است که حتی در نباتات و حیوانات به صورت جذب و دفع وجود دارد و در انسانها به صورت حبّ و بغض یا نفرت و ارادت جلوه می کند.

ابو حمزة ثمالی از امام محمد باقر(ع) پرسید: حقیقت ایمان چگونه تکمیل می شود؟ امام باقر(ع) فرمود: با دوستی دوستان خدا ، دشمنی دشمنان او و همراهی با صادقان ؛ قلت اصلحک اللّه ای شی‏ء إذا علمتُه أنا استکملتُ حقیقةَ الایمانِ؟ قال علیه السلام: " توالی اولیاء اللّه و تعادی أعداء اللّه و تکون مَعَ الصَّادقین کَما امرک اللّه".

اسماعیل جُعفی به امام باقر(ع) عرض کرد: شخصی محبت امیرالمومنین(ع) را در دل دارد ، لیکن از دشمن او تبرّی نمی جوید و می گوید: علی(ع) نزد من محبوب تر است. امام باقر(ع) فرمود چنین کسی پریشان حال و آشفته خاطر است و دشمن محسوب می شود ، پشت سر او نماز نگذار ، او کرامت و ارزشی ندارد ، مگر اینکه از او بترسی و مجبور به تقیه باشی؛ "قلت لأبی جعفر علیه السلام: رجلٌ یحب أمیر المؤمنین علیه السلام ولا یتبرّأ من عدوه، ویقول: هو أحبُّ إلیَّ ممن خالفه. فقال علیه السلام: هذا مخلِّط وهو عدوٌّ فلا تصل وراءه ولا کرامة! إلا أن تتقیه"

کسی که به یکی از دو امر مهم ، یعنی تولّی یا تبرّی تمسّک می جوید و به دیگری بی اعتناست ، همانند کسی است که اقرار به وجود خدا و یگانگی او داشته باشد اما به بت ها و الهه های دروغین نیز بی میل نباشد یا همانند کسی است که به آیین بت پرستی  کفر بورزد اما دل در گرو ایمان به خدا نداشته باشد. امام صادق(ع) فرمود: بنی امیه مردم را در آموختن توحید آزاد گذاشته بودند و مانع آن نمی شدند امّا در آموختن ظرایف شرک و لطایف دو گانه پرستی مانع می شدند تا اگر مردم را وادار به شرک عملی کردند ، متوجه نشوند و آنان را اطاعت کنند؛إِنَّ بَنِی أُمَیَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِیمَ الْإِیمَانِ وَ لَمْ یُطْلِقُوا تَعْلِیمَ الشِّرْکِ لِکَیْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَیْهِ لَمْ یَعْرِفُوهُ.

تولّی و تبرّی ، همانند ایمان به خدا و کفر به طاغوت دو بال برای سلوک به سوی کمال و تعالی و ترقی است که هیچ یک به تنهایی کفایت از دیگری نمی کند و با یکی از آن دو نمی توان صعود کرد.

شخصی به امیر مؤمنان(ع) گفت: من در کنار دوستی شما فلان کس را-نام یکی از دشمنان آن حضرت را ذکر کرد- نیز دوست دارم. آن حضرت در جواب گفت: اکنون تو اعور و یک چشم هستی که تنها فضایل ما را می نگری و به ما علاقه مندی. باید چشم دیگر تو باز باشد تا به وسیلۀ آن رذایل دشمنان ما را نیز ببینی و به آنان بغض و کینه داشته باشی ، لیکن این وضع دوام نمی یابد؛ زیرا حق و باطل و نور و ظلمت در یک جا نمی گنجند.

در آینده یا هر دو چشم خویش را از دست می دهی و کور می گردی یا چشم دیگرت بینا می شود و بغض و کینۀ دشمنان ما را نیز به دل خواهی گرفت؛ أن رجلاً قدم على أمیر المؤمنین «علیه السلام»، فقال: أنا أحبک، وأحب فلاناَ- وسمى بعض أعدائه- فقال «علیه السلام»: "أما الآن فأنت أعور، فإما أن تعمى، وإما أن تبصر"

  منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی



مطالب مرتبط

زیارت با معرفت

روایتی از حضرت علی(ع) در مورد معرفت حق امام

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

زیارت جامعه و غلوّ

السلام علیکم؛ سلام و درود بر شما ...

سلام ، تحیتی الهی

۹۵/۱۰/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی