مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی-شماره ثبت 764

مؤسسه قرآنی بیت العباس(ع) اندیشه
يكشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ب.ظ

"... یا اهل بیت النبوّة"؛ ای اهل بیت نبوت

"السّلام علیکم یا اهل بیت النبوّة" ؛ سلام بر شما ای اهل بیت نبوّت

"اهل" در لغت به معنای انس همراه با تعلّق خاطر و وابستگی است. بنابراین ،همسر ، فرزند، نوه و .. اهلِ انسان به حساب می آیند. اگر انس همراه با وابستگی نباشد اهل محسوب نمی شود. شدّت و ضعف در اهلیّت، بسته به شدّت و ضعف در انس و وابستگی، دارد. اگر به یک نفر بیشتر انس و وابستگی داشته باشیم او از لحاظ اهلیّت به انسان نزدیکتر است.

در این جا امام هادی(ع) می فرماید: "سلام بر شما اهل بیت نبوت" ، نمی گوید اهل بیت پیامبر(ص)؛ چرا؟

هر انسان یک شخصیّت حقیقی(مثلاً آقای ...) دارد و یک شخصیّت حقوقی(مثلاً مدیر بودن،وزیر بودن و...)دارد. شخصیّت حقیقی پیامبر اکرم(ص) همان حضرت محمّد بن عبدالله(ص)  است و شخصیّت حقوقی ایشان ، پیامبری شان است. در این جا که سلام میدهد: سلام بر شما یا اهل بیت نبوت یعنی سلام بر شما که اهل بیت شخصیّت حقوقی پیامبر(ص) هستید. یعنی چه؟  "بیت" به معنی خانه است. خانه پیامبر یکی خانه حقیقی اش است که همسران و فامیلهایش همه با آنجا ارتباط داشتند(زندگی میکردند و یا رفت و آمد داشتند)  و یکی هم خانه حقوقی پیامبر است که خانه ای است که منسوب به مقام نبوّت پیامبر(ص) می باشد. که در خانه حقوقی پیامبر(ص) فقط حضرت علی(ع) ، حضرت فاطمه(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند.

"نبوت" مصدر کلمه "نبو" به معنای رفعت(رفعت مقام) است. "نبی" یعنی کسی که از جهت روحانی و مقام معنوی، رفعت مقام مخصوصی نسبت به سایرین دارد.

"اهل بیت" چه کسانی هستند؟ اعتقاد مشترک بین شیعه و سنّی در مورد اهل بیت اینست که اهل کساء(پنج تن) اهل بیت پیامبر هستند.

اهل تسنّن همسران پیامبر(ص) را نیز ، اضافه بر این حضرات، اهل بیت پیامبر(ص)، می دانند. اهل تسنّن بیت حقیقی را در نظر دارند نه بیت حقوقی. در مقابل آنها، شیعه معتقد است که افزون بر خمسۀ طیبه، بقیه ائمه(ع)(9 امام بعدی) نیز جزو اهل بیت پیامبر هستند. چرا که منظور از "بیت" خانه سنگی نیست بلکه خانه نبوّت است. یعنی کسانی که با پیامبر هم سنخ هستند. شیعه طبق آیه 46 سوره هود می گوید" اهل" حتماً نباید هم خون و اهل خانه باشد، پسر حضرت نوح چون هم سنخ با او نبود و انس و وابستگی نداشت، اهل او نبود.

دلیلی که علما آورده اند اینست که در آیات قرآن جاییکه از خانۀ سنگی (بیت حقیقی) صحبت می شود همه جا بصورت جمع صحبت شده و گفته شده "بیوت ولی در مورد اهل بیت مفرد آورده است.

به بیان دیگر مراد از "بیت نبوّت"، خانه ای است که زمین و آسمان را به هم متّصل می کند؛ در زیارت جامعه منظور این بیت است، نه خانه ای که بدن مُلکی پیامبر(ص) در آن زیست می کرد، شب هنگام در آن می آرمید، همسران آن حضرت در آنجا سُکنا داشتند و ... . این خانه، خانۀ نبوّت و ولایت است که مصالح آن، فضایل و کمالات معنوی و سایر اموری است که با ولایت تناسب دارد، نه خانۀ محمدبن عبدالله(ص) و نه خانۀ زن های آن حضرت. بنابراین، اهل این خانه کسانی هستند که با این فضایل و کمالات ارتباط تامّ و کامل دارند.

 

منبع :ادب فنای مقربان-جلد اول- آیت الله جوادی آملی



مطالب مرتبط
زیارت با معرفت

روایتی از حضرت علی(ع) در مورد معرفت حق امام

زیارت نامه، نشانی و آدرس بزرگراه کمال است

تولّی و تبرّی معیار دینداری

زیارت جامعه و غلوّ

السلام علیکم؛ سلام و درود بر شما ...

حیات برتر پیشوایان نور


۹۵/۱۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی